Chia semínka: zázračná superpotravina pro vaše tělo

Chia semínka pocházejí z Jižní Ameriky a jedná se o plod ze šalvěje hispánské. Chia patřila už u starých Aztéků, Mayů a Inků mezi tři nejdůležitější potraviny společně s kukuřicí, fazolemi a amarantem. Chia semínka jsou  významná pro svůj vysoký obsah živin a vysoce hydrofilní, jelikož dokážou na sebe vázat velké množství vody. Proto jsou velice oblíbená u sportovců nebo při hubnutí. Semena dokážou zvětšit svůj objem až 12x. Navázáním vody vznikne jemný gel, díky němuž je tělo výborně hydratováno a připraveno na náročné výkony.

VÝŽIVOVÝ ZÁZRAK V MALÉM BALENÍ

Chia semínka se řadí mezi tzv. superpotraviny pro jejich opravdu bohatý obsah živin. Jedním z hlavních přínosů těchto semínek je vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, který je až sedmkrát vyšší než třeba u lososa. Chia semena obsahují 5 krát více vápníku než mléko, který se díky přítomnosti boru plně vstřebává do těla. Semena jsou také významným antioxidantem, díky vitamínu E. Chia semena jsou zdrojem důležitých minerálů: hořčík, fosfor, zinek, draslík a železo. Dalšími vitamíny obsaženy v chia semenech jsou  A , B1, B2, B3, B9, B12.

Výživová hodnota 100g je 21,2 g bílkovin, 37,5 g sacharidů, 31,4 g tuku z toho 20,36 g omega-3-mastných kyselin, 33,7 g vlákniny.

Chia semínka jsou zázrak pro naše tělo, jelikož obsahují:

  • dvakrát více draslíku než banányChia
  • třikrát více selenu než len
  • pětkrát více proteinů než červené fazole
  • pětkrát více vápníku než mléko
  • 3 krát více železa než špenát
  • 15 krát více hořčíku než brokolice
  • sedmkrát více omega-3-mastných kyselin než losos
  • čtyřikrát více fosforu než mléko
  • třikrát vyšší síla antioxidantů než v borůvkách
ÚČINKY CHIA SEMÍNEK

Účinků chia semen je opravdu nespočet. Pro své jedinečné vlastnosti by neměly chybět opravdu v žádném jídelníčku.

  • silný antioxidant, který zpomaluje proces stárnutí, posiluje imunitu
  • vysoce hydrofilní, hydratuje tělo, pozitivně ovlivňuje vzhled pokožky
  • obsažené živiny přispívají k menší lámavosti a větší pružnosti vlasů a nehtů
  • výborný zdroj energie
  •  protizánětlivé účinky
  • skvělý pomocník během zdravého hubnutí
  • má vysoký obsah bílkovin, které jsou nezbytné pro udržení a růst svalové hmoty
  • je výborným zdrojem vápníku, důležitého minerálu pro kosti, tedy prevence před osteoporózou
  • přispívá ke snižování hladiny škodlivého cholesterolu
  • zrychlují regeneraci svalů po zátěži
  • pozitivně ovlivňují hladinu krevního cukru
POUŽITÍ CHIA SEMÍNEK
chia-gel

Chia semínka můžete přidávat téměř do čehokoliv, jelikož samy a sobě nemají žádnou chuť. Výrazně si tak můžete ovlivnit výživovou hodnotu vaší stravy. Můžete je přidat například do jogurtů, tvarohů, pudinků, ovesné kaše, do cereálií a müsli, zeleninových salátů, polévek, omelet, nápojů nebo při pečení do těsta. Semínka chia zvětšují objem jídla, nabízejí zdravé tuky, což využívají lidé, kteří chtějí snížit svou váhu.

Vyzkoušejte základní gel ze semínek. Gel vytvoří v žaludku fyzickou bariéru a zpomaluje trávení enzymů. Gel z chia semínek je vynikající nejen pro všechny, kteří se snaží zhubnout, ale také pro sportovce, malé děti či těhotné a kojící ženy. Příprava gelu je jednoduchá. Budete potřebovat 1 díl semínek chia na 10 dílů vody.
Smíchejte chia semínka s vodou a nechte na několik minut ustát ve vodě. Gel z chia semínek můžete konzumovat i se samotnými semínky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.